ANALISIS STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA RUMAH ROTI DI SINGARAJA

  • Devi Irma Safitri Stie Satya Dharma
  • Ni Luh Sri Kasih

Abstract

This study aims to determine and analyze the SWOT analysis, namely strengths, weaknesses, opportunities, and threats as a Strategy Analysis for the Development of a Rumah Roti Business in Singaraja City. This research is a type of descriptive research, namely collecting data to answer questions from research subjects by collecting through a list of questions in a survey. This study uses the triangulation method. The population in this study is the Rumah Roti. The data used are primary and secondary data. Data collection techniques in this study were carried out through interviews, observation and documentation. The research method used is a qualitative descriptive analysis research method. The results of the study show that currently Rumah Roti has taken full advantage of the opportunities that exist. The strategy implemented by Rumah Roti has not fully used a good development strategy, for that Rumah Roti must implement a strategy that is suitable for optimizing competitiveness and managing the community, so Rumah Roti can increase the number of customers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhmad, K. A. (2021). Peran Pendidikan Kewirausahaan Untuk Mengatasi Kemiskinan. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 2(06), 173-181.
Abdiputra, Y. (2020). Strategi Pengembangan Usaha Bidang Bakery. In Prosiding Seminar Nasional Fakultas Teknik Universitas Maarif Hasyim Latif Sidoarjo (Vol. 1).
Anoraga, 2007. Pengantar Bisnis. Pengelolaan Bisnis Dalam Era Globalisasi. Jakarta: Rieneka Cipta.
Ardiyanti, D., & Mora, Z. (2019). Pengaruh Minat Usaha Dan Motivasi Usaha Terhadap Keberhasilan Usaha Wirausaha Muda di Kota Langsa. Jurnal samudra ekonomi dan bisnis, 10(2), 168-178.
Azzizi, M. R., Hendrawan, A. T., & Untari, E. (2022). Analisis SWOT Sebagai Strategi Pengembangan Usaha Roti Kacang UD Berkah Gemilang Magetan. SET-UP: Jurnal Keilmuan Teknik, 1(1), 106-114.
Baiti, F. N., dkk. (2023). Analisis Strategi Pengembangan Umkm Pada Usaha Roti Anget di Kabupaten Bogor. Muqaddimah: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi dan Bisnis, 1(1), 112-124.
Bilson, (2001). Memenangkan Pasar dengan Pemasaran Efektif dan Profitabel, Edisi Pertama, Jakarta, PT. Gramedia Pustaka Utama.
David, (2006). Manajemen Strategi. Buku 1, Edisi kesepuluh. Jakarta: Salemba Empat.
Drucker, F. (1985). Inovasi dan Kewirausahaan: Praktek & Dasar-Dasar, Jakarta: Erlangga.
Fadhli, M. N. (2021). Strategi Komunikasi Organisasi di Mis Azzaky Medan. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 8-21.
Hartawan, I. G. M. D. (2019). Analisis Swot Pasar Tradisional (Studi Komparatif Antara Pasar Buleleng Dan Pasar Sukasada). ARTHA SATYA DHARMA, 12(2), 177-184.
Hisrich, R.D. dan Peters, M.P. (1995). Entrepreneurship, Starting, Developing and Managing a New Entreprise. Tokyo: Richard D. Irwin, Inc.
Ibrahim, (2008). Teori dan Konsep Pelayanan Publik serta Implementasinya. Jakarta: Maju Mundur.
Irmawati, I., Lamusa, A., & Laihi, M. A. A. (2023). Strategi Pengembangan Usaha Roti Pada Industri Rumah Tangga Aisyah Bakery di Kota Palu. Agrotekbis: E-Jurnal Ilmu Pertanian, 11(1), 121-131.
John A. Pearce II dan Richard B. Robinson, Jr., (2008). Manajemen Strategis-Formulasi, Implementasi dan Pengendalian. Jakarta: Salemba Empat.
Kuncoro, (2005). Strategi (Bagaimana Meraih Keunggulan Kompetitif). Jakarta: Penerbit Erlangga.
Laksmi dan Masitoh (2019), Strategi Pembelajaran, (Jakarta: DEPAG RI, 2009) h.3
Mahfud, M. H. (2020). Metode Penentuan Faktor-Faktor Keberhasilan Penting dalam Analisis SWOT. AGRISAINTIFIKA: Jurnal Ilmu-Ilmu Pertanian, 3(2), 113-125.
Nufian dan Weda, W (2018). Teori dan Praktis: Riset Komunikasi Pemasaran Terpadu, (Malang: UB Press, 2018), hlm. 49.
Rangkuti, (2014). Analisis SWOT: Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta. PT Gramedia Pustaka Utama.
Saputra, M. A., Christoporus, C., & Arfah, S. Y. C. (2022). Strategi Pengembangan Usaha Roti Pada Industri Rumah Tangga Az-Zikir di Kota Palu. Agrotekbis: E-Jurnal Ilmu Pertanian, 10(5), 755-762.
Setiani, (2020). Analisis Strategi Pengembangan Usaha Jasmine Laundry di Kota Singaraja. Skripsi. Manajemen, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Satya Dharma Singaraja.
Suardika, I. K., & Yasa, G. A. (2023). Strategi Bisnis Usaha Mikro Kecil Melalui Analisis SWOT Pada Usaha Dagang Di Desa Sari Mekar (Studi Kasus UD Toya Mertaada). Jurnal Publikasi Ekonomi dan Akuntansi (JUPEA), 3(1), 120-131.
Sugiyono, (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sutrisno, S. (2022). Analisis Strategi Pengembangan Usaha Butik. LITERATUS, 4(2), 505-516.
Published
2024-06-17
How to Cite
Devi Irma Safitri, & Ni Luh Sri Kasih. (2024). ANALISIS STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA RUMAH ROTI DI SINGARAJA. ARTHA SATYA DHARMA, 17(1). https://doi.org/10.55822/asd.v17i1.372