The Ability of Empathy in Moderating the Effect of Competence on the Quality of Service of Medical Personnel at Giri Emas Regional General Hospital
Abstract
The results of this study indicate that competence has a direct influence on the quality of service at the Giri Emas Regional General Hospital, with the competence of medical personnel, it is good, this is evidenced by the habits of medical personnel in providing services accompanied by their competence to always provide good services. maximally in completing their work. Competence has a direct influence on service quality with empathy as a moderating variable at the Giri Emas Regional General Hospital, with a sense of empathy that medical staff have in providing services to patients treated at Giri Emas Hospital either assisted by their competence in helping patients who outpatient or hospitalized.
Downloads
References
Amalia, R. (2019). Empati Sebagai Dasar Kepribadian Konselor. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 1(1), 56–58.
Arianto, N., & Muhammad, J. (2018). Pengaruh Fasilitas Dan Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Pada Hotel Dharmawangsa. Jurnal Semarak, 1(1), 108–115.
Arifiani, D., & Wahyono, W. (2018). Pengaruh Kompetensi Pegawai, Koleksi, Tata Ruang Perpustakaan Terhadap Kepuasan Pemustaka Melalui Kualitas Pelayanan Sebagai Mediator. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 286–300.
Calundu, R. (2018). Manajemen Kesehatan (Vol. 1). Sah Media.
Fitriana, I. F., Ahri, R. A., & Muchlis, N. (2022). Pengaruh Kompetensi, Motivasi Dan Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Minat Kembali Pasien Di Rsud Labuang Baji Makassar. Journal Of Muslim Community Health, 3(3), 29–37.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program Ibm Spss 25 Edisi 9. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro. Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 23 (2), 1470, 1494.
Hadi, A. H., Pongtuluran, Y., & Gani, I. (2019). Pengaruh Motivasi Dan Kompetensi Perawat Terhadap Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Pasien. Jurnal Ilmu Manajemen Mulawarman (Jimm), 4(1).
Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2021). A Primer On Partial Least Squares Structural Equation Modeling (Pls-Sem). Sage Publications.
Halid, M., Hasanah, U., & Putra, R. P. A. (2022). Gambaran Kompetensi Petugas Rekam Medis Pada Kualitas Pelayanan Kesehatan Di Rumah Sakit Khusus X Tahun 2021. Jurnal Penelitian Dan Kajian Ilmiah Kesehatan Politeknik Medica Farma Husada Mataram, 8(2), 144–150.
Haryanto, F. K., Anindita, R., & S2, P. S. A. R. S. (2018). Peranan Kompetensi Sdm Terhadap Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Pasien Di Klinik Hemodialisis Nu Cipta Husada. Hospitalia, 1(1), 29–42.
Kartika, I. R. (2018). Kompetensi Perawat Dan Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Keperawatan Di Rawat Jalan. Ners Jurnal Keperawatan, 14(1), 46–54.
Navis, D., Sulaeman, S., Ahmad, G., & Rustiana, S. H. (2020). Pengaruh Kepemimpinan, Kompetensi Tenaga Kesehatan, Sarana Prasarana Terhadap Mutu Pelayanan Serta Dampaknya Pada Kepuasan Pasien Rawat Inap Di Puskesmas Leuwisadeng. Muhammadiyah Public Health Journal, 1(1).
Oktarina, O. (2021). Pengaruh Kompetensi Terhadap Kinerja Perawat Yang Bertugas Di Ruang Rawat Inap Rsu Ganesha. Infokes, 11(1), 306–311.
Pianda, D. (2018). Kinerja Guru: Kompetensi Guru, Motivasi Kerja Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Cv Jejak (Jejak Publisher).
Pratama, R. F. (2020). Pengaruh Kompetensi Perekam Medis Dan Informasi Kesehatan Terhadap Pelayanan Pasien Rawat Jalan Di Klinik Pratama Mulya Sehat Antapani Bandung. Infokes (Informasi Kesehatan), 4(1), 72–78.
Prayogi, M. A., Lesmana, M. T., & Siregar, L. H. (2019). Pengaruh Kompetensi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai. Prosiding Frima (Festival Riset Ilmiah Manajemen Dan Akuntansi), 2, 666–670.
Rahmadhani, N. (2018). Pengaruh Kompetensi Pegawai Terhadap Kualitas Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan (Paten) Di Kecamatan Kuranji Kota Padang. Jess (Journal Of Education On Social Science), 1(2), 98–109.
Ri, K. (2018). Hasil Riset Kesehatan Dasar (Riskesdas) 2018. Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. Jakarta.
Ri, K. (2018). Profil Kesehatan Indonesia Tahun 2019. Jakarta: Kementerian Kesehatan Ri, 170–173.
Rofiah, C., & Pribadiyono, K. (2023). Pemasaran Empati Strategi Keberlanjutan Social Enterprise. Cv Literasi Nusantara Abadi.
Rusdi, A., & Psi, S. (2020). Hubungan Antara Empati Dan Pemaafan Pada Pelajar Smp Yang Menjadi Korban Bullying Di Kabupaten Klaten.
Siringo-Ringo, E., & Tinambunan, A. P. (2022). Pengaruh Pelatihan, Kompetensi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Bagian Produksi Pt. Tor Ganda Pmks Tahuan Ganda Aek Korsik. Kukima: Kumpulan Karya Ilmiah Manajemen, 68–78.
Sohiron, S., Syukri, A., & Us, K. A. (2019). Sifat Empati Pemimpin Terhadap Bawahan Sebagai Kunci Keberhasihan Kepemimpinan Dalam Sistem Manajemen Pendidikan Islam. Indonesian Journal Of Islamic Educational Management, 2(1), 43–52.
Sugiyono, D. (2019). Statistika Untuk Penelitian (Cetakan Ke-30). Bandung: Cv Alfabeta.
Sule, E. T., & Priansa, D. J. (2018). Kepemimpinan Dan Perilaku Organisasi. Membangun Organisasi Unggul Di Era Perubahan.
Suprayitno, A., & Wahyudi, W. (2020). Pendidikan Karakter Di Era Milenial. Deepublish.
Tjiptono, F. (2019). Pemasaran Jasa.
Tjiptono, F., & Sumarwan, U. (2019). Strategi pemasaran dalam perspektif perilaku konsumen. In Strategi pemasaran dalam perspektif perilaku konsumen (p. 103). PT Penerbit IPB Press.
Trisnayanti, T., Hakim, L., & Tahir, N. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien di RSUD H. Padjonga Dg Ngalle Kabupaten Takalar. Kajian Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik (KIMAP), 1(2), 455–468.