Pengaruh Promosi, Harga, Dan Tempat Terhadap Minat Pengunjung Dalam Rangka Pembangunan Pariwisata Gedung Kirtya Singaraja

  • Komang Iwan Virgoyana Singaraja
  • Ni Nyoman Juli Nuryani Singaraja
Keywords: Promotion, Price, Place, Visitor Interest

Abstract

This research aims to determine the influence of promotion, price and place on visitor interest in the context of tourism development at the Kirtya Singaraja Building. The data analysis techniques used in this research are multiple linear regression analysis, classical assumption testing, goodness of fit testing, hypothesis testing, using the SPSS application program. The results of this research show that promotion has a positive and significant effect on visitor interest in the Gedong Kirtya Singaraja Museum, with this it can be said that the better the promotion process is carried out, the greater the interest of visitors to continue coming to this tourist attraction. Price has a positive and significant effect on visitor interest in the Gedong Kirtya Singaraja Museum, with this it can be said that the more competitive the price offered to visitors, the greater the interest of visitors who come. Place has a positive and significant influence on visitor interest in the Gedong Kirtya Singaraja Museum. With this it can be said that the better the process of selecting tourist attractions, the greater the interest of visitors who come. The results of the f-test calculation show that the f-count > f-table value, this shows that it is statistically at a significant level of 0.050, indicating that promotion, price and place simultaneously influence visitor interest.

References

Agusti, Mohammad, and Woro Utari. "Analisis Pengaruh Promosi dan Citra Destinasi Terhadap Minat Berkunjung Dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Perantara (Studi pada Wisatawan Desa Wisata Energi Migas Teksas Wonocolo di Bojonegoro)." Jurnal Mitra Manajemen 4.5 (2020): 804-818.
Anak Agung Putu Suarai (2021). Linguistik Lanskip Di Museum Lontar Gedong Kirtya. Internasional Seminar on Austronesian Languages and Literature IX
Ati Maflakha, Janfry Sihite (2022). Pengaruh Promosi, Aksebilitas Dan Fasilitas Wisata Terhadap Minat Kunjungan Wisata Di Pantai Sedahan Kabupaten Gunungkidul. Journal of Fundamental Management.
Awaluddin, Awal, and Intisari Haryanti. "Pengaruh Fasilitas Dan Lokasi Terhadap Minat Berkunjung Pada Water Boom Arema Raya Kota Bima." Manajemen Dewantara 5.2 (2021): 93-105.
Fajrin, Andes Rahmat, Gatot Wijayanto, and Sri Endang Kornita. "Pengaruh Fasilitas dan Lokasi terhadap Kepuasan dan Minat Berkunjung Kembali Wisatawan Candi Muara Takus Kecamatan XIII Koto Kampar Kabupaten Kampar." Jurnal Ekonomi KIAT 32.1 (2021).
Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen: Pedoman Penelitian Untuk Penulisan Skripsi Tesis dan Destrasi Ilmu Manajemen
Gusti Putu Eka Kusuma, Komang Herlina (2022). Wisati Pengaruh Digital Marketing Dan Kualitas Produk Terhadap Minat Blei Konsumen UD. Eka Karya. Skolah Tinggi Ilmu Ekonomi satya Dharma
Hamonangan, F. I., Pradhanawati, A., & Prabawani, B. (2017). Pengaruh Lokasi, Harg Dan Promosi Terhadap Keputusan Pengguanaan layanan Jasa Laundry (Study Kasus pada Konsumen Simply Fresh Laundry di Tembalang, Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 6(3), 483-493.
Hardiyansyah, H. (2018). Kualitas Pelayanan Publik: konsep. Dimensi, Indikator dan Implementasinya. Gava Media
Indah, D. R. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Lokasi Terhadap Keputusan Penggunaan Jasa Pengiriman Barang PT. Citra Van Titipan Kilat kota Langsa. Jurnal Samudra Ekonomika, 3(1), 1-8
Maya Retnasary, Sri Dewi Setiawati, Diny Fitriawati, Reddy Anggara (2019). Pengelolaan Media Marketing Sebagai Strategi Digital Marketing pariwisata. Jurnal Kajian Pariwisata.
Nurbaeti, Nurbaeti, et al. "Pengaruh daya tarik wisata, aksesbilitas, harga dan fasilitas terhadap minat berkunjung wisatawan di objek wisata Danau Cipondoh, Kota Tangerang." Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora 10.2 (2021): 269-278.
Prabowo. Y. W., Prihatini. A. E., & Prabawani, B. (2015) Pengaruh Citra Prusahaan dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kputusan Penggunaan Jasa Pengiriman Paket PT. Pos Indonesia (Studi Pada Kantor Pos Jhoar Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 4(2). 394-399.
Primantari, A. A. B. D. A., & Purnami, N. M. (2018). Pengaruh Promosi, Gaya Hidup. Dan Persepsi harga Terhadap Keputusan Pengguanaan Taksi Online Blue Bird. Sekolah Tinggi Ilmu (STIE) Ekonomi Triatma Jaya, 23(20, 75-88.
Sucipto, Fatikhatun Faoziyah1 Roby Setiadi2 Hendri. "Pengaruh Harga dan Daya Tarik Wisata Terhadap Minat Berkunjung Wisata Mangrove Pandasari." Jurnal Kewarganegaraan 6.2 (2022).
Susanto, Budi, and Puji Astutik. "Pengaruh Promosi Media Sosial Dan Daya Tarik Wisata Terhadap Minat Berkunjung Kembali Di Obyek Wisata Edukasi Manyung." Jurnal Riset Bisnis dan Ekonomi 1.1 (2020): 36-46.
Tjiptono, F. (2019). Strategi Pemasaran.
Wijaya, T. (2018). Manajemen Kualitas Jasa: Desain Servqual, OFD. Dan Kano.
Published
2025-12-02